Igatahes nüüd see koolitus toimuski. Mari tegi ülevaate teoreetilistest alustest, mis andis ettekujutuse a) rühmajuhendamise mitmekülgsetest võimalustest (mitu juhendajat, mitu juhendatavat, millises vormis jne) ning b) kuidas rühmajuhendamine kombineerub individuaaljuhendamisega. Paljuski sai viidata norrakate tehtud inimkatsetele ja vastavale uuringule (Dysthe, Samara, Westrheim 2006). Kirjutan nüüd Mari jagatud lendlehelt maha rühmajuhendamise eesmärgid: vähendada juhendaja juhendamiskoormust, kaasata juhendajate erinevaid teadmisi ja oskusi, toetada üliõpilasi lõputöö koostamise protsessis mitmel viisil, tasakaalustada juhendajate erinevaid juhendamisstiile, luua üliõpilastele võimalusi õppida koostööd, tagasiside andmise oskust, luua üliõpilastele võimalus keskenduda.
Ma vahepeal märgin igaks juhuks ära, et kirjutan siin üldiselt ilma spikrita nii nagu meelde jäi. See tähendab, et kõik kuuldu on juba minu isiklikus soustis läbi ligunenud ja ei vasta täpselt sellele, mida tegelikult räägiti.
Järgmisena kirjeldas Anne IT-valdkonnas rakendatud tehnilist lähenemist. Kaks või kolm juhendajat ühiselt juhendavad tervet hulka tudengeid. Aja jooksul on rollid ja ajastus välja kujunenud. Lahe mõte on see, et töö tiitellehe asemel on hoopis logiraamat. Kui autor on midagi teinud, siis teeb ta vastava märke koos kuupäevaga. Kui keegi juhendajatest on töösse märkusi lisanud, siis teeb ta vastava märke logiraamatusse. Autor töötab märkused läbi ja teeb, mis vaja. Kui soovib, võib ka ignoreerida. Kui märkusele on reageeritud, siis kustutatakse see lihtsalt ära. See kõik toimub Google docis. Täitsa usun, et mitme juhendajaga on sellisel lähenemisel eriti suur kasutegur. Sealsamas Google kaustas on ka teiste tööd kõigile kaasõppuritele nähtavad. Selles kaustas on veel alamkaustad, kus saab huvi korral varasemaid ja juba kaitstud töid lugeda. Lisaks elektroonilisele tööle toimuvad teatud regulaarsusega ka kohtumised, mis on vabatahtlikud.
Sirli rääkis kirjutamisgruppidest. Mulle tundub, et ma lihtsalt kuulasin suu ammuli ja seepärast ei kirjutanud midagi üles. Ja nüüd ei mäleta midagi. Tegemist oli ainega eesti keele kirjaliku väljenduse õpetus. Tööd tehti rühmas, kus kõigil oli lugemiseks ja läbitöötamiseks sama artikkel. See tegi üksteisemõistmise lihtsamaks ega nõudnud eraldi süvenemist võõrasse teemasse. Mingi töö valmissaamise protsess oli tükkideks lahti võetud ja skemaatiliselt esitatud. Pole midagi teha, küsisin Sirlilt tema presentatsiooni uuesti näha. Mõnikord tuleb lihtsalt tunnistada kui lubjatükk on ette ujunud ja õppimine on ebaõnnestunud. Olen kindel, et kui presentatsiooni avan, meenub kõik.

Pärast neid tutvustusi tegime kiire rühmaülesande, et saadud mõtteid kinnistada ja tegudele häälestuda. Jaguneti neljaks. Laual olid lehed. Ühele lehele pidi kirjutama formaalse rühmajuhendamise (päris aine, kava, kindel osalejate hulk nagu tüüpilistel lõputöö seminaridel) tugevused ja plussid ning milleks selline lähenemine hea on. Teisel lehel olid sama lähenemise riskid ja miinused. Või ka see, kellele või millises olukorras see ei sobi. Kolmandal ja neljandal lehel olid samad küsimused mitteformaalse lähenemise kohta. Kõik rühmad käisid kõik lehed läbi ja lisasid sinna oma mõtteid ning lugesid juba kirjapanduid. Kui igaüks jõudis oma esialgse leheni tagasi, tegi selle põhjal sütitava kõne kõigile teistele. See kõik pidi olema hästi kiire, et ei läheks heietamiseks. Ülesande eesmärk oli kogutud mõtteid koos teistega süstematiseerida, seedida ja kinnistada.
Pärast koolitust jäi suhu hea maitse. Kindlasti polnud kõik osalejad 100% rahul. Kui mõelda alguse peale kui kõik oma senist kogemust kirjeldasid, siis usun küll, et tööriistakast läks mahukamaks ja mõtteid järgiproovimiseks tekkis.
PS. sellise õppejõudude koosseisuga julgeks ka ringreisile minna, et rühmajuhendamise mõtet levitada.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar